Hirdetés feladása

Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Balaton Kikötő Vitorlázás Motoros hajó 5m-ig Motoros hajó 5m-től Horgászcsónak Kajak Surf hajomania.hu 2016. április 18
Amit az életmentő balatoni viharjelzésről tudni érdemes

Idén 82 éves a balatoni viharjelzés, a 30 viharjelző állomásból álló rendszert március végén kapcsolták be. Ennek örömére a Hajómánián is átismételjük, hogy mit jelentenek az egyes állások. A viharjelzés életet ment, ezért hajósoktól a strandolókig mindenkinek ajánlott az ismerete, annál is inkább, mert a szakemberek szerint az idén a korábbi évekhez képest erősödő viharokra lehet számítani.

Egyértelmű jele a tavasznak és a hajózási szezon közeledtének, hogy március utolsó napján bekapcsolták a balatoni viharjelzést. Az életmentő berendezést az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság képviselői közösen kapcsolták be.

A viharjelzés nem csak a tájkép miatt fontos, a fényjelzés ismerete életet menthet a nagy tavainkon. A Balatonon három medencére osztva (nyugati-, középső- és keleti medence) összesen 30 viharjelző berendezést üzemeltet az OMSZ.

A Hajómániánál meggyőződésünk, hogy a viharjelzés ismerete az egyik legfontosabb, űzzön az ember bármilyen vízi sportot, éppen ezért nem lehet elégszer ismételni a jelentéseit.

Alapfok – nincs fényjelzés

A viharjelzés alapfokon áll, és nem jelez a következő esetekben:

- gyenge légmozgás (0-15 km/óra), a víz teljesen sima

- mérsékelt szél (15-25 km/óra), a víz gyengén fodrozódik, enyhe hullámok láthatóak

- élénk szél (25-40 km/óra), az előzőnél nagyobb, úgynevezett közepes hullámok tapasztalhatóak

Első fokú viharjelzés – percenként 45 villanás

Első fokú viharjelzésről beszélhetünk, és fényjelzést láthatunk a következőknél:

- erős szél (40-60 km/óra), megjelennek az előzőeknél nagyobb hullámok, de még nem annyira veszélyes

- gyakorlott szörfösök kedvence

- csónakok és a fürdőzők csak a part közelében lehetnek

Másodfokú viharjelzés – percenként 90 villanás

A másodfokú viharjelzéssel már nem lehet viccelni, a következőkre számíthatunk, ha gyakori a viharjelző fényjelzése:

- viharos szél (60-80 km/óra); tarajos hullámok a tavon, a csónakoknak ilyenkor már tilos vízre menni és a nagyobb vitorlás hajók is csak a megfelelő biztonsági intézkedések betartásával futhatnak ki.

- erős vihar (80-100 km/óra); a hatalmas hullámok tetejéről elporzik a víz, ekkor már a motoros hajóknak is ki kell kötniük.

- orkán (100 km/óra felett); a vízfüggöny mellett porzik a víz, a látótávolság a nullával egyenlő. A speciális mentőhajókon kívül senki nem mehet a vízre.

- másodfokú viharjelzés esetén szigorúan tilos a tóban fürdeni

A balatoni viharjelző-rendszert folyamatosan fejlesztik, a fényjelzőket LED-es világítótestekre cserélik. Az egyik medencében már megtörtént az átállás, a tengeri körülményekre kifejlesztett égők energiatakarékosak, fényük pedig messzebbről is látható.

Természetesen a balatoni viharjelző-rendszer is halad a korral, idén már okostelefonokra kifejlesztett viharjelző applikációk is segítik a hajósokat. Ha valamiért nem látnánk a viharjelzőt, a telefonunk segít nekünk.

Balaton
Európa legrégebbi és leghosszabb (160km) tókerülő versenye július 6-án 9 órakor rajtol Balatonfüredről. Innen Balatonkenese a cél, majd Siófok érintésével irány Keszthely onnan pedig vissza Balatonfüredre.   A Magyar Vitorlás Szövetség vezetői remélik , hogy az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon idén is 500-600 hajó vesz majd részt. A táv légvonalban mérve 155 km. A szabályok szerint 48 óra alatt kell a vitorlázóknak teljesíteni a távot. A verseny célja a sport mellett, a balatoni vendéglátás és a vitorlás turizmus további fejlesztése és népszerűsítése. Egy kis töri. Az első Kékszalagot 1934-ben rendezték. Nevét a leggyorsabb tengeri vitorlás árbócán viselt kék szalagról kapta, mely hagyományt később átvették a gőzösök is. Ezután az európai nagy tavi versenyek győztese is árbóc csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. Az utóbbi években már több mint 500 vitorlás indult el a versenyen. A rendezők örömmel várják az érdeklődőket a füredi rajthoz, ahol szemet gyönyörködtető látvány fogadja őket reggel 9 órától. Felejthetetlen élmény nyújt ugyanis, amikor várhatóan mintegy 5-600 hajó vág neki a távnak.
Vitorlázás
A TKSTAR gyártmányú TK905 GPS nyomkövető eszköz amellett, hogy igen kedvező áron szerezhető be, számos olyan előnyös tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt érdemes megvizsgálni a vízi jármű-tulajdonosok szemszögéből is e kicsiny eszközben rejlő nagy lehetőségeket. Tenyérben elfér, könnyen elhelyezhető a vízi járműben, beszerelést egyáltalán nem igényel. Strapabíró, porálló, ezért beltéri és kültéri elhelyezésre egyaránt alkalmas, fémrészhez akár saját mágnesével is rögzíthető. A nyomkövetés adta előnyök kihasználására is számos lehetőség kínálkozik a hajózás terén. A TKSTAR TK905 beépített GPS-vevője 5 méteres pontossággal képes meghatározni a hordozó jármű aktuális helyzetét, amelyről akár 10 másodperces időközönként adatot tud küldeni a felhasználónak, legyen szó akár egy vitorlás verseny hajóinak a valós idejű helyzet-meghatározásáról, szabadidős hajózás útvonalrögzítéséről, vagy akár vízi szállítás nyomonkövetéséről. A nyomkövetőhöz egy magyar nyelvű szoftverlicenc is megrendelhető, mely biztosítja a készülék asztali számítógéppel vagy androidos mobileszközzel történő vezérlését és további hasznos funkciókat is. Pl. a nyomkövetővel ellátott hajó(k) aktuális helyzetét az okostelefonunkon megjelenő térképen kísérhetjük figyelemmel. A licenc nem keletkeztet hűségidőt, a felhasználó szabadon lemondhatja vagy szüneteltetheti , pl. ha csak a hajózási főszezonban szeretné használni a plusz funkciókat. Üzemidő tekintetében is élen jár a TKSTAR TK905, ugyanis 5000 mAh (3,7 V) kapacitású Li-ion akkuja akár 90 napig is képes újratöltés nélkül készenlétben tartani a kicsiny készüléket. Aki a magyar forgalmazótól rendeli meg és hozzá SIM kártyát is kér, beüzemelve és használatra készen kaphatja kézhez a nyomkövetőt, akár már másnap – ezáltal ajándéknak is ideális választás lehet.
Balaton
Április elejétől újra indul a viharjelzés tavainkon, és egészen október végéig tart. A jelzéseket az Országos Meteorológiai Szolgálat adja ki. Viharjelző berendezések működnek a Balaton mellett Velencei, a Tisza, valamint a Fertő-tónál . A Balatont a viharjelzések szempontjából három medencére osztjuk: • a Tihanyi-félszigettől keletre lévő keleti medencére. • a Fonyód és Tihany közötti középső medencére és • a Keszthelytől a Badacsony-Fonyód szorosig tartó nyugati medencére, A viharjelzés fokozatai medencénként eltérő is lehet a Balatonon. A többi tó esetében csak egy vihar jelzés lehet érvényben. • I. fokú viharjelzés – percenként 45 fényfelvillanás, a várható maximális széllökések sebesség eléri 40-60 kilométer/óra sebességet . A parttól 500 méternél távolabb úszni, csónakkal, mási vizi eszközzel nem szabad menni. • II. fokú viharjelzés – percenként 90 fényfelvillanás, széllökések sebessége meghaladhatja a 60 kilométer/órát. Vízben tartózkodni tilos. A jelzéseket a várható szélerősödés előtt másfél órával adják ki. Újdonság ebben az évben: fényjelző berendezések a tó közepén A Balaton körül negyvenhat „fix” viharjelző működik, a Tisza tavon öt, a Fertő tavon egy, a Velencei-tavon három viharjelző mellett újdonságként egy mobil lámpaegység üzemel. A nagyobb biztonság érdekében a már üzemelő jelző berendezések mellett ebben az évben néhány új viharjelző került telepítésre: Balatonszepezden, Balatonedericsen, Keszthely-Fenékpusztán, Balatonszárszón és Tihanyban. A Balatonon napelemekkel működő mobil jeladók üzemelnek. Mindhárom medencében a víz közepén Siófok, Szigliget és Keszthely térségében lettek elhelyezve, jól láthatóan a vízből kiemelkedve. Ajánlatos, mindenkinek a saját érdekében figyelni a viharjelzéseket, és betartani a szabályokat
Balatonszárszó
1.600.000 Ft
+36706379648
Kihasználatlanság miatt eladó Nautica 23 kiel svertes vitorlás hajó, 1988-as évjárat. 7,1 m hosszú, 2,48 m széles. Mercury 5 Le-s motorral, masszív sólyakocsival. Hajólevél 2027-ig érvényes, a vitorlázat jó állapotban van. Merülése 40 cm, így a Balaton déli partján vagy más sekélyebb vízben is kiválóan használható. Új kül- és beltéri párnák, napelem, kötélzet, illetve külseje teljes felújításon esett át. Megtekinthető: Balatonszárszón Elérhetőség: +36706379648
Portless Dinghy
2.314.300 Ft
+36302850821
Feledhetetlen élmény minden korosztálynak! Probléma blokk: A hajózás egy élmény, de felmerült már benned, hogy a kényelmetlen fedélzet, a költséges fenntartás és tárolás, a jogosítvány szüksége és a hosszas előkészület az élmény rovására mehet…? A Portless hajók CE tanúsítvánnyal rendelkeznek és a C tervezési kategóriába tartoznak. Ebből adódóan jogosítvány nélkül is vezethetők, elektromos meghajtásuk révén (benzinmotorral is szerelhető) védett vizeken, és tengeren is használhatóak. A Dinghy modell jellegzetessége, a rendkívüli helytakarékosság (egy kisebb autó csomagtartójában szállítható) fedélzete tágas és akár 4 fő számára is kiváló. A trimarán hajótest kialakításának köszönhetően stabil, a legkisebbek is biztonságban érezhetik magukat rajta! Kiemelt kedvence az utazóknak, lakókocsisoknak, apartmanoknak és kisebb családoknak! Műszaki adatok: • Hossz: 3.7m • Szélesség: 1.9m • Magasság: 2.1m • Súly: 73kg • Hatótávolság: 2,5 óra (15km) • Maximális terhelhetőség: 400 kg Elektromos hajóárakhoz képest rendkívül kedvező áron! A feltüntetett ár az alapmodell nettó ára. Szabd saját igényeidre Dinghy-d a Portlessboats weboldalon található konfigurátorral! Ha idén már nem szeretnél a magas költségekkel és a hosszas előkészülettel szenvedni, ne habozz felvenni velünk a kapcsolatot elérhetőségeink valamelyikén!
Portless Trinity
4.681.102 Ft
+36302850821
Feledhetetlen élmény minden korosztálynak! A hajózás egy élmény, de felmerült már benned, hogy a kényelmetlen fedélzet, a költséges fenntartás és tárolás, a jogosítvány szüksége és a hosszas előkészület az élmény rovására mehet…? A Portless hajók CE tanúsítvánnyal rendelkeznek és a C tervezési kategóriába tartoznak. Ebből adódóan jogosítvány nélkül is vezethetők, elektromos meghajtásuk révén (benzinmotorral is szerelhető) védett vizeken, és tengeren is használhatóak. A Trinity modell jellegzetessége, a könnyű szállíthatóság, kiváló kezelhetőség, és fedélzete 6 fő számára optimális. A trimarán hajótest kialakításának köszönhetően rendkívül stabil, kikötő a tárolásához nem feltétlen szükséges! Ideális nagyobb családoknak és baráti társaságoknak! Szolgáltatásként Európa szerte keresett. Műszaki adatok: • Hossz: 4.3m • Szélesség: 2.5m • Merülés: 15cm • Súly: 110 kg • Hatótávolság: 8/4/2,5 óra (45km/22km/14km) • Maximális terhelhetőség: 600 kg Elektromos hajóárakhoz képest rendkívül kedvező áron! A feltüntetett ár az alapmodell nettó ára. Szabd saját igényeidre Trinity-d a Portlessboats weboldalon található konfigurátorral! Ha idén már nem szeretnél a magas költségekkel és a hosszas előkészülettel szenvedni, ne habozz felvenni velünk a kapcsolatot elérhetőségeink valamelyikén!
Szerviz, javítás
Duna Hajók
+36301617105 dunahajok@dunahajok.hu
9025 Győr Ikrényi út 14.
Kereskedő
Balkánfer Kft
+36301617484 balkanfer@gmail.com
1191 Budapest Szabó Ervin u. 31
Bérlés
BAYACHT CHARTER
+3636 bayachtcharter@gmail.com